Wednesday, May 31, 2006

My daughter, the architect


One of the jobs I'd very much like to see my kids to get into is an architect. I don't really know why, but I do admire good architecture and like many kind of old buildings, even the concrete brutalism of the seventies. (Maybe it's also because I hope that they could support us when we are old and brittle. Architects make good money!)

I actually have hopes when it comes to Ottilia. She's very good with her hands and she shows immaculate conception of proportions and such. Here are some pictures of a building she made with legos. It's a house for a small red animal. I helped with the construction of the stairs, but other than that it's all hers.

A different view

Still Ottilia's building

Close-up


It's the animal whose building it was. (I think it's a bear.)

And finally


The Destroyer. It's Kauto walking away after having his way with the building. (Ottilia gave her permission that after she'd left the building could be demolished.)

Vielä vaan Lordia

Järkevän kirjoitettavan puutteessa heitän tänne tämmöisen sähköpostista tulleen huumoripläjäyksen:

Subject: Nostradamus ennusti Suomen euroviisuvoiton

"He luulevat nähneensä auringon pimeällä kun he tulevat näkemään eläimen, puoliksi ihmisen: Hellaan taivaalla nähdään ääntä, laulua, taisteluja,kahinoita ja silloin voidaan kuulla eläimellisten petojen puhuvan. Vallanmuutos alkaa kirkkaasta tulesta, kun kaukaa pohjoisesta nousee usvasta uusi tähti. Salatut kasvot tuovat uuden kauas kuuluvan äänen, joka nousee yli vanhan maanpiirin ja sen entisten valtiaiden."
Nostradamus (1503-1566)

Edit: Vasta jälkeenpäin tuli mieleen, että tämä voi olla keksittykin. En tunne Nostradamusta juuri lainkaan.

Saturday, May 27, 2006

Lordi on juutalaisten salaliitto

Aivan nopeasti, koska haluan jo suihkuun ja shoppailemaan kaupungille!

Olen aivan varma, että koko euroviisujuttu on juutalaisten salaliitto. Miettikääpä nyt: Suomi, joka on fiksujen ja osaavien ihmisten maa, ei muka pärjää euroviisuissa, jossa lallatellaan yhdentekeviä viisuja (paitsi Pupe du cire, pupe du son vai miten se meni). Kyse on salaliitosta. Tämän salaliiton takana ovat tietenkin juutalaiset rahamiehet, jotka haluavat horjuttaa Suomen uskonnollista ja moraalista perustusta. Kun 40 vuotta on rähmitty (tai pakotettu kansa ja esiintyjät rähmimään) surkean viisumenestyksen kanssa, niin totta kai koko kansa pääministeriä ja presidenttiä myöten sekoaa, kun voittajaksi tuleekin satanismia ja hirviömäisyyttä avoimesti palvova bändi. Ei siinä millään muulla ole enää väliä kuin sillä että pääministerikin myy sielunsa Paholaiselle. Ja Suomen yhteiskuntarakennelma on murtuva. Tähän tähtäsivät Siionin viisaat. Euroviisuihin. Uskokaa minua.

Classics Pulped

Bill Crider had a delightful link in his blog: on-line magazine Slate had asked some illustrators to render classics into pulpish paperbacks. I like Homer and Moby Dick best.

The Slate link leads to this: women and octopuses. (Or should it be "octopi"?)

Hevikirja! Heavy metal book!


Joku voisi toimittaa antologian heviaiheista kauhua tai dekkaria (tai multigenreisesti, niin että mukana olisi vaikka "tavallisia" ihmissuhdejuttuja). Uusintana voisi ottaa Kari Nenosen novellin "Noitarovio" vuodelta -90.

Someone should compile an anthology of heavy metal short stories, just to commemmorate Lordi winning the Eurovision song contest. Kari Nenonen has a story from 1990 that has a demonish heavy metal band in an important part.

Friday, May 26, 2006

My hands are sore

I've been layouting the Ruudinsavu magazine all day and am getting blisters on my right wrist. I think it's time to call it quits. It's just that I didn't get it done!

Jess Nevins's astonishing achievement


I just got my hands on Jess Nevins's book, The Encyclopedia of Fantastic Victoriana. It's one huge book, about 900 pages, and it's about stuff you've probably never read: horror, fantasy, fairytale, science fiction, highwayman, crime, etc. from the 19th century.

My hat is off to Jess, who's done an achievement of a Nobel prize stature. Sadly, there's no Nobel prize for non-fiction books.

What's more amazing, actually, that Jess is about my age and this book has been done to the rhythm of classic late 80's and early 90's hip hop and later electronical stuff! You'd think from the subject and scope of the book that the author is a dying, withering man in his nineties.

The cover is the work of John Picacio.

Kauto's greetings to his dad


Kauto and Elina are at Elina's parents. They just sent me an e-mail card. I love you, too, guys!

Thursday, May 25, 2006

The latest issue of Isku


The latest issue of Isku, the crime fiction magazine I edit, is out. Here's the cover, by Jukka Murtosaari. (And, yes, I got to crawl out of my sick bed earlier than I thought. It's just plain boring that I'll have to pick up work again.)

Entertainment can be stupid, huh?

There was a review of the dvd, Cracking the Da Vinci Code, in the last week's Friday's Turun Sanomat by Kari Salminen who's well known as the connoisseur of all things popular. He starts whining about people who attack everything that's popular. He says that to these people the most dangerous opponent would now seem to be Dan Brown's book. Criticizing it is cool, Salminen says. He says that it's no good as a piece of prose, but on the other hand, a vacuum cleaner makes a bad umbrella. Salminen goes on to say that The Da Vinci Code doesn't try to be art, it's just fiction and entertainment, and shouldn't be considered in the context of quality.

Say what? Who says that entertainment shouldn't be criticized for being bad? What's the point in that?

This is something I've detected in the last few years. The thought that entertainment doesn't have to be intelligent and well-done has been creeping in for at least a decade now. This is true especially in the case of Brown's novel, but it's also evident in the film critique nowadays. You can get away with almost everything saying: "Hey, it's only entertainment! Just leave your brain to the hat check girl and enjoy the bangs and tits!"

Entertainment is never just entertainment, that much should be clear to anyone. If this is too tough for you, you should at least want some sort of intelligence, charm, wit - all that stuff that is missing from the Brown doorstopper (and most of the bestseller thrillers and Hollywood films nowadays). There's not much depth in, say, Howard Hawks's film comedies, but they are at least intelligent and certainly don't insult the viewer or imply he's just a moron.

PS. It's weird that Salminen defends popular culture in the time that celebrates popular culture. He's always mocking the people who are all for high culture and high-brow stuff and seems to be saying that these people cannot be sincere and true, whereas everyone who likes, say, the reality television is always sincere and true. Just as Salminen says that the high-brow folks need their Da Vinci Codes they can mock, he himself seems to need the high-brow folks he can mock. To me, this seems to be a waste of energy, the lover of all things pulp though that I am.

Unohdetaan kriittisyys, jooko?

Ainakin Yleisradiossa on unohdettu. Katselimme eilen sattumalta Päivärintaa (josta olen ennenkin valittanut; en ole selvinnyt siitä, että hän toi vakavaan keskusteluun stand up -koomikon ja (niin kuin jälkeenpäin kuulin) Diili-voittajan), johon oli tuotu keskustelemaan niitä näitä euroviisuista ja Lordista kaikenlaisia tyyppejä, joilla ei tuntunut olevan kovin kummoista sanottavaa, vaikka yksi oli peräti tutkija.

Keskustelun sävy oli harvinaisen sisäänpäin kääntynyt: "Eikös nyt ole hienoa, että Suomikin on voittanut euroviisut kun on viimeinkin opittu markkinoimaan ja on osattu tehdä hieno show?" Hei haloo siellä Ylessä, on ihan nastaa, että Suomi voitti euroviisut, mutta pitääkö sitä takoa tv-lupamaksuilla maksetuissa ohjelmissa päähän koko ajan? (Muutenkin ottaa jo päähän - mikä ihmeen Lordi-juhlaraha?! Joku Lordi-olut olisi minusta vielä ihan ok juttu, mutta juhlaraha..?) Kaikki oli tyystin menetetty, kun Päivärinta pyysi juontajapoikaa (mikä sen nimi nyt on? Heikki jotain?) näyttämään vedonlyönnin takia otettua tatuointia... tuli ihan mieleen se ikimuistoinen hetki, kun A-Studiossa oli Rytsölän veljesten Lamborghini. Hyvä Yle!

Kaikki ohjelman osanottajat kehtasivat toistella samaa mantraa siitä, että Lordi toi vaihtoehtoista, uutta musiikkia euroviisuihin. No, ehkä juuri ja juuri euroviisuihin, mutta millä ihmeen ilveellä hevi on vaihtoehtoista ja uutta musiikkia? Lordi kuulostaa vuodelta -85 eikä samanlainen kama sinäkään vuonna ollut mitenkään kauhean erikoista. Cheap Trick soitti vastaavaa jo 70-luvulla ja Cheap Trickilläkin on edeltäjänsä. Jos ensi vuoden euroviisuihin (ja pliis, pitäkää ne poissa Turusta) halutaan uutta ja vaihtoehtoista suomalaista musiikkia, niin koettakaapa vaikka linjoilla Kemialliset Ystävät, Kompleksi, Paavoharju, Avarus, Aksu jne.

Oikeastihan Lordi ja euroviisuvoitto kertovat vain siitä, että olemme yhä enenevässä määrin siirtyneet spektaakkelin yhteiskuntaan. Kaikkihan sen ovat myöntäneet: melkein jokainen kommentoija on sanonut, että voitto tuli suurimmaksi osaksi hyvän shown takia. Okei, hyvä show on hyvä show, mutta se siitä. Siirryttäisiinkö jossain asiassa eteenpäin?

PS. Spektaakkelin yhteiskunta tuli mieleen myös siitä, kun Päivärinnan hymistelyyn kyllästyneinä kääntelimme kanavia ja päädyimme SubTV:n Baari-ohjelmaan, jossa opiskeltiin flairtendingiä, siis sitä missä pulloja heitellään hassusti kun tehdään drinkkiä. Siinä meillä on spektaakkelin yhteiskunta mikromittakaavassa. Puhumattakaan siitä, että sen opettelusta tehdään tv-ohjelma.

Wednesday, May 24, 2006

Still sick

I'm still on a sick bed (some sort of infection on my throat) and haven't been posting here. And won't for at least couple of days. Will go back to watch some movie now.

Sunday, May 21, 2006

Back from the cabin

We just got back from the rent cabin. Will be posting something about the trip. Yeah, and photos, too. But not now.

The Duh Vinci Code

Here's a nice hardboiled take on the beginning of The Da Vinci Code. It's waaaaaaaay better than the original. (And you know that I've been quoted saying that Brown's book is the worst book in the world considering how much it's been talked about. And how much money it's made to its writer.)

I also like this. Some guy picks up a fight with the very same words and shows just how wrong a guy can write. He says:

"[Dan] Brown's writing is not just bad; it is staggeringly, clumsily, thoughtlessly, almost ingeniously bad."

Amen to that.

Euroviisuista

En ole kovin hyvä keksimään otsikoita, ja ihan yhtä huono olen ennustamaan kenenkään euroviisumenestystä.

Olin aivan varma, että Lordi ei pärjää, ja olin varmasti yksi yllättyneimpiä ihmisiä Suomessa, kun tänä aamuna luin mökillä teksti-tv:stä, että Lordi voitti. Sitten vaimo selitti: euroviisut ovat nykyään puhelinäänestys. Eipä ole ihme, että Lordi pärjäsi hyvin - jos olisi ollut edelleen käytössä vanhanaikainen systeemi, jossa jotkut asiantuntijoiksi nimitetyt raatilaiset antavat pisteitä, Lordi ei olisi pärjännyt. Olisiko muka joku ranskalainen hienohelma ymmärtänyt esitystä? Tai reipas israelilainen armeijassa karaistunut kovanaamanainen? Höh. Vanhat ajat takaisin! (Hävettää myöntää, että olen näin pihalla näin tärkeässä asiassa... väittää olevansa tietokirjailija eikä edes tiedä euroviisujen äänenlaskennasta mitään!)

(Mietimme Elinan kanssa myös sitä, mitähän mahtaa ajatella se nainen, joka keräsi nimiä netissä, jotta presidentti Halonen estäisi hirviölauman esiintymisen. Kaipa häntäkin haastatellaan Ilta-Sanomissa, jossa huomenna lienee ainakin neljän aukeaman verran juttua. Hän voisi ehkä vedota johonkin juutalaisten salaliittoon. Sellainenhan EU:kin on - ja luonnollisesti myös euroviisut.)

Thursday, May 18, 2006

Finnish horrorpop from the late seventies

Lordi and Eurovision, eat your heart out, says my friend pHinn when he linked this delightful piece of Finnish schlager called I Wanna Love You Tender (originally in Finnish, of course, but this was intended for international distribution; I don't know how well they did, if at all). It was sung by the duo Armi & Danny. The choreographer here is secured for a place in Hel... er, the history of music videos.

You foreigners, do check this out. You'll be guaranteed to get some bona fide thrills.

And here's a modern take on the video.

The MTV logo at the right is not what you think: it's for the Finnish Mainos-Televisio.

PS. Did I just say I won't post anything until Sunday? Two postings already!