Due to some mishap in my own head, I sent to Ruumiin kulttuuri the not-updated version of my article about Dave Zeltserman and Kevin Burton Smith and their great noir sites Hardluck Stories and Thrilling Detective. It was printed of course as such, which I duly apologize. Here's the updated version (in Finnish, of course).
Noir hengittää netissä
Uusi noir elää hyvin myös netissä. Monet nettijulkaisut ovat ottaneet vanhojen pulp-lehtien paikan ja tarjoavat uusille kirjoittajille tilaisuuden hioa kynsiään ennen romaania. Vanhin edelleen toimivista nettisivuista, joka julkaisee kovaksikeitettyjä dekkarinovelleja, on kanadalainen Kevin Burton Smithin Thrilling Detective, joka ilmoitti toissa vuoden joulukuussa alkavansa maksaa novelleista.
Thrilling Detective on ollut olemassa jo seitsemän vuotta. Nettisivun lanseeraus ei ollut aikoinaan iso juttu.
”Sitä mainostettiin vain alan harrastajien sähköpostilistalla”, kertoo Smith. ”En voinut uskoa, että asia kiinnostaisi ketään muuta.”
On kuitenkin kiinnostanut: sivuilla vierailee vuosittain yli 50 000 kävijää. Sivun koko ja suosio ovat kasvaneet käsi kädessä.
Thrilling Detectiven suosituimmat sivut ovat uutispalstat sekä kirjallisuuden yksityisetsivien listaukset (joukossa myös suomalaisia dekkareita). Sivu on kuitenkin koottu uusien novellien ympärille.
Smith sanoo, että päästäkseen Thrilling Detectiven sivuille novellissa tulee olla yhtenä päähenkilönä yksityisetsivä tai joku muu sellaiseen verrattava – tällainen on esimerkiksi englanninkielisen debyyttinsä viime vuonna tehneen Tapani Baggen ”Kasvot betonissa” –novellin epämääräinen asianajaja Onni Syrjänen.
Smith sanookin, että määritelmä on väljä. Tärkeintä on, että tarina on hyvä.
”Olemme julkaisseet sivulla paljon kirjoittajia, jotka ovat sittemmin päätyneet kirjoihinkin”, Smith kehaisee.
Tällaisia ovat britti Ray Banks (The Big Blind) ja Duane Swierczynski (Secret Dead Men, The Wheelman), jotka aloittivat Point Blank Pressillä. Swierczynski on selvästi upean uran alussa, koska hän vaihtoi kustantajaa amerikkalaisittain keskisuurelle St. Martin’sille, The Wheelman sai upeat arvostelut ja kirjailija kolmen romaanin sopimuksen. Aiemmista Thrilling Detectiven kirjoittajista romaaniseulan läpäisseitä ovat muun muassa Jack Bludis, Victor Gischler ja Dave Zeltserman.
Noirin uuteen suosioon on Smithin mukaan hyviä syitä. ”Monet ovat kyllästyneet valtaapitävien sokeroituihin valheisiin, tavaroihin joita emme tarvitse, sotiin joita emme halua käydä, politiikkaan johon emme usko.”
Kanadalaisen hyvinvointivaltion kansalainen Smith täräyttää: ”Maailmassa on paljon kyynisyyttä ja skeptisyyttä, kun ihmiset ovat huomanneet, että maailmaa hallitsevat poliitikot ja isot yritykset, jotka iskevät liiskaksi ne, jotka nousevat heidän tielleen.”
Smith ei kuitenkaan usko, että noir-kirjallisuus voisi muuttaa maailmaa. ”Se ei taatusti tarjoa minkäänlaisia ratkaisuja maailman parantamiseksi, mutta se tarjoaa tunnistettavan kuvan maailmastamme. Noir tarjoaa lohdutusta: ainakin lukija tietää, ettei hän ole yksin absurdissa ja pelottavassa maailmassa.”
Kovan onnen tarinoita
Thrilling Detectiveä pienimuotoisempi on amerikkalaisen Dave Zeltsermanin Hardluck Stories, joka on ollut olemassa kahden vuoden ajan. Zeltserman on itsekin kirjailija ja hänen esikoisensa Fast Lane ilmestyi toissa syksynä Point Blank Pressiltä. Zeltserman on juuri äskettäin myynyt eri kustantajille novellikokoelman Small Crimes ja romaanin Bad Thoughts.
Nokialla aikoinaan töissä ollut ja firman laskuun Espoossa vuonna 1999 viikon ajan ryypännyt Zeltserman näkee itsensä lähinnä Hardluckin ylläpitäjänä. Varsinaisina fiktiotoimittajina hänellä on ollut useita kirjailijoita, kuten Suomessa harmillisen huonosti tunnettu Jeremiah Healy. Zeltserman on itse toimittanut artikkelit ja haastattelut.
”Olin miettinyt tällaista nettisivua jo vuodesta 1992, jolloin työskentelin it-alan firmassa ja joku esitteli minulle Mosaic-ohjelmaa. Silloin maailmassa oli vain noin kuusi nettisivua. Kymmenen vuotta myöhemmin sain lopullisen innoituksen perustaa Hardluck Stories, koska pystyin siten keksimään tekosyitä omalle kirjoittamiselleni”, Zeltserman kertoo.
Zeltsermanin nettisivu julkaisee vain kovaksikeitettyjä ja noir-novelleja.
”Pidän tarinoista, joissa on vahva juoni ja vahva tunnelataus. Minusta täydellisin rikosnovelli on Jim Thompsonin ’Forever After’, joka on vain kuusi sivua pitkä, mutta siinä on aivan loistava juoni ja vahva lopetus.”
Zeltserman ei kuitenkaan innostu ylettömyydestä. ”Omat juttuni ovat aika väkivaltaisia, mutta en pidä siitä, että lukijaa shokeerataan vain shokeerauksen vuoksi.”
Hardluck Stories on julkaissut kaikentyyppisiä kirjailijoita aloittelijoista nimikirjoittajiin. Joka kuukausi sivulla käy 2000–5000 lukijaa ja jokainen novelli käydään läpi 300–500 kertaa. ”Jotkut novellit ovat saaneet jopa 5000 lukijaa”, Zeltserman sanoo ylpeänä.
Uusin numero ilmestyi juuri helmikuun alussa ja on upea kokoelma alan keskeisiä kirjoittajia, kuten Ed Gorman ja Harry Shannon, ja uudemmista kirjailijoista muun muassa britti Ken Bruen, jonka soisi tulevan tunnetuksi Suomessakin, ja J.A. Konrath.
Hardluck Storiesia luetaan säännöllisesti kustantamoissa ja kirjailija-agentuureissa. Zeltserman sanoo tuntevansa myös arvostelijoita, jotka tarkistavat sivut säännöllisesti.
Joskus nappaa. Zeltsermanin oman esikoisromaanin lisäksi kaksi muutakin Hardluckilla aloitellutta kirjoittajaa on saanut jalan kustantajien oven väliin, kuten aiemmin mainitut Ray Banks ja Allan Guthrie. Guthrien esikoinen, raju Two-Way Split ilmestyi Point Blank Pressiltä ja Kiss Her Goodbye retropokkarifirmalta Hard Case Crimelta. Näiden jälkeen Guthrien ura lähti noususuuntaukseen ja hän teki sopimuksen skottilaisen Polygon-kustantamon kanssa. Kiss Her Goodbyen Edgar-ehdokkuus ei varmasti ollut vähäisin syy Guthrien urakehitykseen.
Zeltserman mainitsee vielä myös Julia Hyzyn, jonka ensimmäisen novellin hän julkaisi. Zeltserman lupaa, että sellaiset Hardluckin kirjoittajat kuin Pat Lambe, Ed Lynskey ja Graham Powell julkaisevat vielä jossain vaiheessa romaanin. ”Siitä ei ole epäilystäkään!”
Hard Luck julkaisee kovempia novelleja kuin yhdysvaltalaisessa kirjamaailmassa yleensä. Zeltserman sanoo, ettei hän halua itsekään kirjoittaa tavanomaista valtavirtakamaa, jota kaikki isot kustantamot julkaisevat.
Mutta hän ei koe olevansa yksin.
”Jos nyt ei ole uutta noir-sukupolvea, olen tehnyt ihan turhaa duunia”, Zeltserman sanoo.
Uutta noiria netissä
Noir Originals: Allan Guthrien ylläpitämä sivu, jossa kaksi alasivua: New Writers esittelee uusia kirjoittajia, lähinnä romaanikatkelmilla, ja Noir Originals, jolla on haastatteluja ja artikkeleita. www.allanguthrie.co.uk
Demolition Mag: Vielä romaania vailla olevan Bryon Quertermousin sivu, jonka ensimmäisessä numerossa kirjoittavat muun muassa Victor Gischler ja Anthony Neil Smith. www.demolitionmag.com
Thuglit: Rajuja juttuja lähinnä aloittelevilta kirjoittajilta, mutta mukana myös romaaneillakin ansioituneita, kuten Tim Wohlforth. Sivu päivitetään joka toinen kuukausi. www.thuglit.com
PlotsWithGuns: Sittemmin debytoineiden Anthony Neil Smithin, Victor Gischlerin ja Sean Doolittlen perustama sivu on lopetettu, mutta arkistot vuosilta 1999—2004 ovat vielä saatavilla. Sivuilla olevista novelleista on koottu samanniminen antologia. Erikoismaininnan saa kesän 2004 valikoima, jossa on mukana mm. Ian Rankin. www.plotswithguns.com
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
nice text
Be even nicer if I understood Finnish. Now I'm left with something that mentions me by name that I can't read. Which makes me crazy.
It says very nice things about you, believe you me. But you could try one of the translating machines in the web.
Post a Comment