Monday, October 02, 2006

Poetry

Huonot runot ovat maailman selitys,
antakaa minulle kuppi käteen, niin kerron kaiken ja jätän kertomatta oleellisen,
valehtelut on jo aikoja sitten hoidettu niin että jäljelle jäi vain hengitys, sikarin tuhka,
savu, minä olen nähnyt tämän ennenkin luikertelevan runoihini,
minulla on ollut aiemminkin nämä samat näyt,
tuhkat, munat, tuhkamunat, siittämättömyys, maailmamme selitys,

antakaa meille vauvoja, antakaa meille mitä tahansa,
mitä tahansa ettei meidän tarvitse enää kulkea kumarassa maailman alla,
siltojen alla, pienet ihmiset, voi raukkoja,
suuret ihmiset, voittajan näköiset, luuserit,

kankaita kuljettavat hävittäjät, laivat, upseerit, herkät merimiehet, tatuoinnit perseissään,
peräreiässä, huumeiden salakuljettajat, muovipusseja sisään tunkiessaan ihminen eniten rakastaa itseään,

kuinka tämän vielä saisi järjestykseen,
sataa tai ei sada, ei se ole ihan se ja sama, maailma voi peittyä veteen:
lumeen, härmään, räkään, pyhään ulostukseen,
suusta tulevaan loistavaan puhuntaan,
akti menee päästä sisään, toisesta ulos, tulee jos on tullakseen,

laivat on nimetty näin ja näin,
tuosta tuonne ja takaisin, minulle on aina riittänyt se että olen saanut todeta riittämättömyyteni,
minulla on ollut ennenkin nämä samat ongelmat,
nämä samat puut, samat vadelmat, odelmat, aaluvat,
nimet, etunimet, sukunimet, harvinaiset, tavalliset, vaatimattomat, keskinkertaiset:
minä minun minuuteni ja minän minuudet.

***

Sataa, olen märkä, kuin olisin altaaseen hypännyt,
vaate kiiltää, minä kiillän sisältä,
olen matkannut maailman rajoille, ammattimaisesti,
olen professio, minusta revitään tietueita,
kaiken maailman tiedekunnat ja tietokannat (lienevät samaa kantaa, mistä minä tiedän,
etymologia on minulle vain harrastus: maailman selvittäminen on samaa kuin kantaisi tuskaa harteillaan,
ystäviensä, koko maailman, tuntemattomien ihmisten, joiden nimiä ei tiedä)
ovat vielä viimeiset palat pistelleet,
kakkulapio jäi pöydälle,
kilahti rajusti metallista alustaa vasten,
kirskunta, raavinta, oletusarvoja vastaan tehty oksennuksen kaltainen toimenpide,
kuka avasi oven, oli myös seinää vasten,
pukumiehet ovat lakanneet todistelemasta itselleen minkäänlaisia arvoja.

No comments: