Wednesday, May 31, 2006
My daughter, the architect
One of the jobs I'd very much like to see my kids to get into is an architect. I don't really know why, but I do admire good architecture and like many kind of old buildings, even the concrete brutalism of the seventies. (Maybe it's also because I hope that they could support us when we are old and brittle. Architects make good money!)
I actually have hopes when it comes to Ottilia. She's very good with her hands and she shows immaculate conception of proportions and such. Here are some pictures of a building she made with legos. It's a house for a small red animal. I helped with the construction of the stairs, but other than that it's all hers.
And finally
The Destroyer. It's Kauto walking away after having his way with the building. (Ottilia gave her permission that after she'd left the building could be demolished.)
Vielä vaan Lordia
Järkevän kirjoitettavan puutteessa heitän tänne tämmöisen sähköpostista tulleen huumoripläjäyksen:
Subject: Nostradamus ennusti Suomen euroviisuvoiton
"He luulevat nähneensä auringon pimeällä kun he tulevat näkemään eläimen, puoliksi ihmisen: Hellaan taivaalla nähdään ääntä, laulua, taisteluja,kahinoita ja silloin voidaan kuulla eläimellisten petojen puhuvan. Vallanmuutos alkaa kirkkaasta tulesta, kun kaukaa pohjoisesta nousee usvasta uusi tähti. Salatut kasvot tuovat uuden kauas kuuluvan äänen, joka nousee yli vanhan maanpiirin ja sen entisten valtiaiden."
Nostradamus (1503-1566)
Edit: Vasta jälkeenpäin tuli mieleen, että tämä voi olla keksittykin. En tunne Nostradamusta juuri lainkaan.
Subject: Nostradamus ennusti Suomen euroviisuvoiton
"He luulevat nähneensä auringon pimeällä kun he tulevat näkemään eläimen, puoliksi ihmisen: Hellaan taivaalla nähdään ääntä, laulua, taisteluja,kahinoita ja silloin voidaan kuulla eläimellisten petojen puhuvan. Vallanmuutos alkaa kirkkaasta tulesta, kun kaukaa pohjoisesta nousee usvasta uusi tähti. Salatut kasvot tuovat uuden kauas kuuluvan äänen, joka nousee yli vanhan maanpiirin ja sen entisten valtiaiden."
Nostradamus (1503-1566)
Edit: Vasta jälkeenpäin tuli mieleen, että tämä voi olla keksittykin. En tunne Nostradamusta juuri lainkaan.
Saturday, May 27, 2006
Lordi on juutalaisten salaliitto
Aivan nopeasti, koska haluan jo suihkuun ja shoppailemaan kaupungille!
Olen aivan varma, että koko euroviisujuttu on juutalaisten salaliitto. Miettikääpä nyt: Suomi, joka on fiksujen ja osaavien ihmisten maa, ei muka pärjää euroviisuissa, jossa lallatellaan yhdentekeviä viisuja (paitsi Pupe du cire, pupe du son vai miten se meni). Kyse on salaliitosta. Tämän salaliiton takana ovat tietenkin juutalaiset rahamiehet, jotka haluavat horjuttaa Suomen uskonnollista ja moraalista perustusta. Kun 40 vuotta on rähmitty (tai pakotettu kansa ja esiintyjät rähmimään) surkean viisumenestyksen kanssa, niin totta kai koko kansa pääministeriä ja presidenttiä myöten sekoaa, kun voittajaksi tuleekin satanismia ja hirviömäisyyttä avoimesti palvova bändi. Ei siinä millään muulla ole enää väliä kuin sillä että pääministerikin myy sielunsa Paholaiselle. Ja Suomen yhteiskuntarakennelma on murtuva. Tähän tähtäsivät Siionin viisaat. Euroviisuihin. Uskokaa minua.
Olen aivan varma, että koko euroviisujuttu on juutalaisten salaliitto. Miettikääpä nyt: Suomi, joka on fiksujen ja osaavien ihmisten maa, ei muka pärjää euroviisuissa, jossa lallatellaan yhdentekeviä viisuja (paitsi Pupe du cire, pupe du son vai miten se meni). Kyse on salaliitosta. Tämän salaliiton takana ovat tietenkin juutalaiset rahamiehet, jotka haluavat horjuttaa Suomen uskonnollista ja moraalista perustusta. Kun 40 vuotta on rähmitty (tai pakotettu kansa ja esiintyjät rähmimään) surkean viisumenestyksen kanssa, niin totta kai koko kansa pääministeriä ja presidenttiä myöten sekoaa, kun voittajaksi tuleekin satanismia ja hirviömäisyyttä avoimesti palvova bändi. Ei siinä millään muulla ole enää väliä kuin sillä että pääministerikin myy sielunsa Paholaiselle. Ja Suomen yhteiskuntarakennelma on murtuva. Tähän tähtäsivät Siionin viisaat. Euroviisuihin. Uskokaa minua.
Classics Pulped
Bill Crider had a delightful link in his blog: on-line magazine Slate had asked some illustrators to render classics into pulpish paperbacks. I like Homer and Moby Dick best.
The Slate link leads to this: women and octopuses. (Or should it be "octopi"?)
The Slate link leads to this: women and octopuses. (Or should it be "octopi"?)
Hevikirja! Heavy metal book!
Joku voisi toimittaa antologian heviaiheista kauhua tai dekkaria (tai multigenreisesti, niin että mukana olisi vaikka "tavallisia" ihmissuhdejuttuja). Uusintana voisi ottaa Kari Nenosen novellin "Noitarovio" vuodelta -90.
Someone should compile an anthology of heavy metal short stories, just to commemmorate Lordi winning the Eurovision song contest. Kari Nenonen has a story from 1990 that has a demonish heavy metal band in an important part.
Friday, May 26, 2006
My hands are sore
I've been layouting the Ruudinsavu magazine all day and am getting blisters on my right wrist. I think it's time to call it quits. It's just that I didn't get it done!
Jess Nevins's astonishing achievement
I just got my hands on Jess Nevins's book, The Encyclopedia of Fantastic Victoriana. It's one huge book, about 900 pages, and it's about stuff you've probably never read: horror, fantasy, fairytale, science fiction, highwayman, crime, etc. from the 19th century.
My hat is off to Jess, who's done an achievement of a Nobel prize stature. Sadly, there's no Nobel prize for non-fiction books.
What's more amazing, actually, that Jess is about my age and this book has been done to the rhythm of classic late 80's and early 90's hip hop and later electronical stuff! You'd think from the subject and scope of the book that the author is a dying, withering man in his nineties.
The cover is the work of John Picacio.
Thursday, May 25, 2006
The latest issue of Isku
The latest issue of Isku, the crime fiction magazine I edit, is out. Here's the cover, by Jukka Murtosaari. (And, yes, I got to crawl out of my sick bed earlier than I thought. It's just plain boring that I'll have to pick up work again.)
Entertainment can be stupid, huh?
There was a review of the dvd, Cracking the Da Vinci Code, in the last week's Friday's Turun Sanomat by Kari Salminen who's well known as the connoisseur of all things popular. He starts whining about people who attack everything that's popular. He says that to these people the most dangerous opponent would now seem to be Dan Brown's book. Criticizing it is cool, Salminen says. He says that it's no good as a piece of prose, but on the other hand, a vacuum cleaner makes a bad umbrella. Salminen goes on to say that The Da Vinci Code doesn't try to be art, it's just fiction and entertainment, and shouldn't be considered in the context of quality.
Say what? Who says that entertainment shouldn't be criticized for being bad? What's the point in that?
This is something I've detected in the last few years. The thought that entertainment doesn't have to be intelligent and well-done has been creeping in for at least a decade now. This is true especially in the case of Brown's novel, but it's also evident in the film critique nowadays. You can get away with almost everything saying: "Hey, it's only entertainment! Just leave your brain to the hat check girl and enjoy the bangs and tits!"
Entertainment is never just entertainment, that much should be clear to anyone. If this is too tough for you, you should at least want some sort of intelligence, charm, wit - all that stuff that is missing from the Brown doorstopper (and most of the bestseller thrillers and Hollywood films nowadays). There's not much depth in, say, Howard Hawks's film comedies, but they are at least intelligent and certainly don't insult the viewer or imply he's just a moron.
PS. It's weird that Salminen defends popular culture in the time that celebrates popular culture. He's always mocking the people who are all for high culture and high-brow stuff and seems to be saying that these people cannot be sincere and true, whereas everyone who likes, say, the reality television is always sincere and true. Just as Salminen says that the high-brow folks need their Da Vinci Codes they can mock, he himself seems to need the high-brow folks he can mock. To me, this seems to be a waste of energy, the lover of all things pulp though that I am.
Say what? Who says that entertainment shouldn't be criticized for being bad? What's the point in that?
This is something I've detected in the last few years. The thought that entertainment doesn't have to be intelligent and well-done has been creeping in for at least a decade now. This is true especially in the case of Brown's novel, but it's also evident in the film critique nowadays. You can get away with almost everything saying: "Hey, it's only entertainment! Just leave your brain to the hat check girl and enjoy the bangs and tits!"
Entertainment is never just entertainment, that much should be clear to anyone. If this is too tough for you, you should at least want some sort of intelligence, charm, wit - all that stuff that is missing from the Brown doorstopper (and most of the bestseller thrillers and Hollywood films nowadays). There's not much depth in, say, Howard Hawks's film comedies, but they are at least intelligent and certainly don't insult the viewer or imply he's just a moron.
PS. It's weird that Salminen defends popular culture in the time that celebrates popular culture. He's always mocking the people who are all for high culture and high-brow stuff and seems to be saying that these people cannot be sincere and true, whereas everyone who likes, say, the reality television is always sincere and true. Just as Salminen says that the high-brow folks need their Da Vinci Codes they can mock, he himself seems to need the high-brow folks he can mock. To me, this seems to be a waste of energy, the lover of all things pulp though that I am.
Unohdetaan kriittisyys, jooko?
Ainakin Yleisradiossa on unohdettu. Katselimme eilen sattumalta Päivärintaa (josta olen ennenkin valittanut; en ole selvinnyt siitä, että hän toi vakavaan keskusteluun stand up -koomikon ja (niin kuin jälkeenpäin kuulin) Diili-voittajan), johon oli tuotu keskustelemaan niitä näitä euroviisuista ja Lordista kaikenlaisia tyyppejä, joilla ei tuntunut olevan kovin kummoista sanottavaa, vaikka yksi oli peräti tutkija.
Keskustelun sävy oli harvinaisen sisäänpäin kääntynyt: "Eikös nyt ole hienoa, että Suomikin on voittanut euroviisut kun on viimeinkin opittu markkinoimaan ja on osattu tehdä hieno show?" Hei haloo siellä Ylessä, on ihan nastaa, että Suomi voitti euroviisut, mutta pitääkö sitä takoa tv-lupamaksuilla maksetuissa ohjelmissa päähän koko ajan? (Muutenkin ottaa jo päähän - mikä ihmeen Lordi-juhlaraha?! Joku Lordi-olut olisi minusta vielä ihan ok juttu, mutta juhlaraha..?) Kaikki oli tyystin menetetty, kun Päivärinta pyysi juontajapoikaa (mikä sen nimi nyt on? Heikki jotain?) näyttämään vedonlyönnin takia otettua tatuointia... tuli ihan mieleen se ikimuistoinen hetki, kun A-Studiossa oli Rytsölän veljesten Lamborghini. Hyvä Yle!
Kaikki ohjelman osanottajat kehtasivat toistella samaa mantraa siitä, että Lordi toi vaihtoehtoista, uutta musiikkia euroviisuihin. No, ehkä juuri ja juuri euroviisuihin, mutta millä ihmeen ilveellä hevi on vaihtoehtoista ja uutta musiikkia? Lordi kuulostaa vuodelta -85 eikä samanlainen kama sinäkään vuonna ollut mitenkään kauhean erikoista. Cheap Trick soitti vastaavaa jo 70-luvulla ja Cheap Trickilläkin on edeltäjänsä. Jos ensi vuoden euroviisuihin (ja pliis, pitäkää ne poissa Turusta) halutaan uutta ja vaihtoehtoista suomalaista musiikkia, niin koettakaapa vaikka linjoilla Kemialliset Ystävät, Kompleksi, Paavoharju, Avarus, Aksu jne.
Oikeastihan Lordi ja euroviisuvoitto kertovat vain siitä, että olemme yhä enenevässä määrin siirtyneet spektaakkelin yhteiskuntaan. Kaikkihan sen ovat myöntäneet: melkein jokainen kommentoija on sanonut, että voitto tuli suurimmaksi osaksi hyvän shown takia. Okei, hyvä show on hyvä show, mutta se siitä. Siirryttäisiinkö jossain asiassa eteenpäin?
PS. Spektaakkelin yhteiskunta tuli mieleen myös siitä, kun Päivärinnan hymistelyyn kyllästyneinä kääntelimme kanavia ja päädyimme SubTV:n Baari-ohjelmaan, jossa opiskeltiin flairtendingiä, siis sitä missä pulloja heitellään hassusti kun tehdään drinkkiä. Siinä meillä on spektaakkelin yhteiskunta mikromittakaavassa. Puhumattakaan siitä, että sen opettelusta tehdään tv-ohjelma.
Keskustelun sävy oli harvinaisen sisäänpäin kääntynyt: "Eikös nyt ole hienoa, että Suomikin on voittanut euroviisut kun on viimeinkin opittu markkinoimaan ja on osattu tehdä hieno show?" Hei haloo siellä Ylessä, on ihan nastaa, että Suomi voitti euroviisut, mutta pitääkö sitä takoa tv-lupamaksuilla maksetuissa ohjelmissa päähän koko ajan? (Muutenkin ottaa jo päähän - mikä ihmeen Lordi-juhlaraha?! Joku Lordi-olut olisi minusta vielä ihan ok juttu, mutta juhlaraha..?) Kaikki oli tyystin menetetty, kun Päivärinta pyysi juontajapoikaa (mikä sen nimi nyt on? Heikki jotain?) näyttämään vedonlyönnin takia otettua tatuointia... tuli ihan mieleen se ikimuistoinen hetki, kun A-Studiossa oli Rytsölän veljesten Lamborghini. Hyvä Yle!
Kaikki ohjelman osanottajat kehtasivat toistella samaa mantraa siitä, että Lordi toi vaihtoehtoista, uutta musiikkia euroviisuihin. No, ehkä juuri ja juuri euroviisuihin, mutta millä ihmeen ilveellä hevi on vaihtoehtoista ja uutta musiikkia? Lordi kuulostaa vuodelta -85 eikä samanlainen kama sinäkään vuonna ollut mitenkään kauhean erikoista. Cheap Trick soitti vastaavaa jo 70-luvulla ja Cheap Trickilläkin on edeltäjänsä. Jos ensi vuoden euroviisuihin (ja pliis, pitäkää ne poissa Turusta) halutaan uutta ja vaihtoehtoista suomalaista musiikkia, niin koettakaapa vaikka linjoilla Kemialliset Ystävät, Kompleksi, Paavoharju, Avarus, Aksu jne.
Oikeastihan Lordi ja euroviisuvoitto kertovat vain siitä, että olemme yhä enenevässä määrin siirtyneet spektaakkelin yhteiskuntaan. Kaikkihan sen ovat myöntäneet: melkein jokainen kommentoija on sanonut, että voitto tuli suurimmaksi osaksi hyvän shown takia. Okei, hyvä show on hyvä show, mutta se siitä. Siirryttäisiinkö jossain asiassa eteenpäin?
PS. Spektaakkelin yhteiskunta tuli mieleen myös siitä, kun Päivärinnan hymistelyyn kyllästyneinä kääntelimme kanavia ja päädyimme SubTV:n Baari-ohjelmaan, jossa opiskeltiin flairtendingiä, siis sitä missä pulloja heitellään hassusti kun tehdään drinkkiä. Siinä meillä on spektaakkelin yhteiskunta mikromittakaavassa. Puhumattakaan siitä, että sen opettelusta tehdään tv-ohjelma.
Wednesday, May 24, 2006
Still sick
I'm still on a sick bed (some sort of infection on my throat) and haven't been posting here. And won't for at least couple of days. Will go back to watch some movie now.
Sunday, May 21, 2006
Back from the cabin
We just got back from the rent cabin. Will be posting something about the trip. Yeah, and photos, too. But not now.
The Duh Vinci Code
Here's a nice hardboiled take on the beginning of The Da Vinci Code. It's waaaaaaaay better than the original. (And you know that I've been quoted saying that Brown's book is the worst book in the world considering how much it's been talked about. And how much money it's made to its writer.)
I also like this. Some guy picks up a fight with the very same words and shows just how wrong a guy can write. He says:
"[Dan] Brown's writing is not just bad; it is staggeringly, clumsily, thoughtlessly, almost ingeniously bad."
Amen to that.
I also like this. Some guy picks up a fight with the very same words and shows just how wrong a guy can write. He says:
"[Dan] Brown's writing is not just bad; it is staggeringly, clumsily, thoughtlessly, almost ingeniously bad."
Amen to that.
Euroviisuista
En ole kovin hyvä keksimään otsikoita, ja ihan yhtä huono olen ennustamaan kenenkään euroviisumenestystä.
Olin aivan varma, että Lordi ei pärjää, ja olin varmasti yksi yllättyneimpiä ihmisiä Suomessa, kun tänä aamuna luin mökillä teksti-tv:stä, että Lordi voitti. Sitten vaimo selitti: euroviisut ovat nykyään puhelinäänestys. Eipä ole ihme, että Lordi pärjäsi hyvin - jos olisi ollut edelleen käytössä vanhanaikainen systeemi, jossa jotkut asiantuntijoiksi nimitetyt raatilaiset antavat pisteitä, Lordi ei olisi pärjännyt. Olisiko muka joku ranskalainen hienohelma ymmärtänyt esitystä? Tai reipas israelilainen armeijassa karaistunut kovanaamanainen? Höh. Vanhat ajat takaisin! (Hävettää myöntää, että olen näin pihalla näin tärkeässä asiassa... väittää olevansa tietokirjailija eikä edes tiedä euroviisujen äänenlaskennasta mitään!)
(Mietimme Elinan kanssa myös sitä, mitähän mahtaa ajatella se nainen, joka keräsi nimiä netissä, jotta presidentti Halonen estäisi hirviölauman esiintymisen. Kaipa häntäkin haastatellaan Ilta-Sanomissa, jossa huomenna lienee ainakin neljän aukeaman verran juttua. Hän voisi ehkä vedota johonkin juutalaisten salaliittoon. Sellainenhan EU:kin on - ja luonnollisesti myös euroviisut.)
Olin aivan varma, että Lordi ei pärjää, ja olin varmasti yksi yllättyneimpiä ihmisiä Suomessa, kun tänä aamuna luin mökillä teksti-tv:stä, että Lordi voitti. Sitten vaimo selitti: euroviisut ovat nykyään puhelinäänestys. Eipä ole ihme, että Lordi pärjäsi hyvin - jos olisi ollut edelleen käytössä vanhanaikainen systeemi, jossa jotkut asiantuntijoiksi nimitetyt raatilaiset antavat pisteitä, Lordi ei olisi pärjännyt. Olisiko muka joku ranskalainen hienohelma ymmärtänyt esitystä? Tai reipas israelilainen armeijassa karaistunut kovanaamanainen? Höh. Vanhat ajat takaisin! (Hävettää myöntää, että olen näin pihalla näin tärkeässä asiassa... väittää olevansa tietokirjailija eikä edes tiedä euroviisujen äänenlaskennasta mitään!)
(Mietimme Elinan kanssa myös sitä, mitähän mahtaa ajatella se nainen, joka keräsi nimiä netissä, jotta presidentti Halonen estäisi hirviölauman esiintymisen. Kaipa häntäkin haastatellaan Ilta-Sanomissa, jossa huomenna lienee ainakin neljän aukeaman verran juttua. Hän voisi ehkä vedota johonkin juutalaisten salaliittoon. Sellainenhan EU:kin on - ja luonnollisesti myös euroviisut.)
Thursday, May 18, 2006
Finnish horrorpop from the late seventies
Lordi and Eurovision, eat your heart out, says my friend pHinn when he linked this delightful piece of Finnish schlager called I Wanna Love You Tender (originally in Finnish, of course, but this was intended for international distribution; I don't know how well they did, if at all). It was sung by the duo Armi & Danny. The choreographer here is secured for a place in Hel... er, the history of music videos.
You foreigners, do check this out. You'll be guaranteed to get some bona fide thrills.
And here's a modern take on the video.
The MTV logo at the right is not what you think: it's for the Finnish Mainos-Televisio.
PS. Did I just say I won't post anything until Sunday? Two postings already!
You foreigners, do check this out. You'll be guaranteed to get some bona fide thrills.
And here's a modern take on the video.
The MTV logo at the right is not what you think: it's for the Finnish Mainos-Televisio.
PS. Did I just say I won't post anything until Sunday? Two postings already!
Please take note
Just wanted to point out my other blog Julkaisemattomia. I've been publishing there a longish interview that I did with my father and his history at cinema clubs and movie critique in the sixties, seventies and early eighties. Check it out. It's in Finnish, though.
Again Kovanen
Here's a picture of the Kovanen graphic novel I mentioned earlier that my buddy Tapani Bagge wrote. It looks tough, a bit reminiscent of the Spanish graphic short stories, Torpedo 1936.
PS. We're heading for a short holiday at a rent cabin, so won't be posting anything until next week. Maybe late Sunday.
Wednesday, May 17, 2006
Being sick and doing horrible things
I caught a fever. Lied down all day today. Watched Russ Meyer's Wild Gals of the Naked West... Yeehaa! I've never seen such a stupid movie. In its own absurd way it was kind of intriguing. Luckily it's only about an hour long.
Also watched Steven Soderbergh's The Limey - a nice little crime drama with modernist touches, reminiscent of Boorman's Point Blank. But not enough story in this.
(Hey, when'll you get tired of this blog showing only women's tits?)
Tuesday, May 16, 2006
Uudesta työstä
Filosofi Jussi Vähämäen hyvä kirjoitus aiheesta. Harmittaa, etten ehdi perehtyä tähän problematiikkaan juuri lainkaan! Kun en ole itse ikinä tehnyt muuta kuin affektiivista ja intellektuaalista työtä (ellei käytettyjen kirjojen torimyyntiä lasketa fordistiseksi työksi, mutta tuskin lasketaan), niin aihe kiinnostaisi. Mutta kun ei ehdi niin ei ehdi. Onneksi on tämmöisiä lyhyitä tekstejä saatavilla.
Monday, May 15, 2006
Won't have time to post anything
I'm both tired* and busy now, so won't post anything except for this hilarious picture I found somewhere in the net. It's from a British monkey comic. The hero says: "Damn! Part of King Kong's skull just fell!" ("Rätsis" means "crash!")
* Kauto went back to his old habits and was awake for at least an hour from 3:30 to 4:30 this morning.
Thursday, May 11, 2006
Ismo Kantola mellakoista
Turun yliopiston sosiologian tutkija Ismo Kantola kommentoi äskeittäisiä mellakoita fiksusti.
Wednesday, May 10, 2006
Birthday presents come in two
Mail brought today two book-related letters. One contained a letter noticing that I had not made it in the crime novel contest (I'd sent them two novels!), another one contained our new name book.
I'm in the middle of making corrections and Finlandisizing other of the two crime novels. It's harder than I'd originally thought and I don't really know if it gets any better, but at least it's more marketable. Sometimes it embarrasses me a bit that I've been foolish enough to write a P.I. pastiche novel that takes place in the fifties' America. Isn't there stuff to write about in present-day Finland? I can only say that my other crime novel is clearly about present-day Finland. It's maybe just too nasty to charm the readers.
Oops, I forgot to tell what the header means: I'm 34 today.
Tuesday, May 09, 2006
German sex westerns
I just did a layout for an article about German sex westerns for the coming issue of Ruudinsavu. I'll post two of the cover scans here - only to ensure my fame as one of the brightest intellectuals of my generation.
The first one is from the Dallas series as by Steve Cooper. The byline was held by various German paperbackers, such as Walter Appel, who also wrote Jerry Cottons and the like. It's reported to be one of the best series in this vein. I've heard that many of the German westerns paperbacks are pretty boring and badly written.
The title of the Dallas book is The Ladies' Caravan. The blurb says: Rough, naked and tough!
Another sex western
This one is ugly. And the guys don't really look like cowboys! They are more like bikers from the late sixties. The title The Rape in the Saloon is misleading, since - I've been told - the rape in the book doesn't take place in a saloon.
There's no author given in the book, yet the cover says that the Lady Blue series gives you "really tough text from the world's best western writers". Yeah, right.
Joys of profession
I'm a writer by profession and my income is very insecure, sometimes to the point of frustration. But there are occasional moments when everything is right in its place and I just enjoy my life.
Yesterday I took the laptop, an ice-cold bottle of the excellent Tennessee Gold cocktail and went out to the backyard to write. I was there for over half an hour and had to go back inside only because Elina's parents had come by to visit. I could've been there longer and that's exactly what I'm going to go to do now.
Monday, May 08, 2006
My actual first book
I was browsing through a box and came across my actual first book, which preveded Pulpografia by half a year (appearing at 2000). It doesn't have an ISBN code, though, so I don't know if it really counts. It's a self-published small leaflet of 20 pages, called Ihmeen tuntua/Sense of Wonder and it tells about the American SF and fantasy stories that were published in the pages of Isku and Seikkailujen Maailma from 1935 to the 1950s. I think the print run was as big as 100 and I have only one left besides my own copy.
The cover illo was made by my kid sister Essi.
Friday, May 05, 2006
Trouble at Blogger?
There seems to be some trouble and several people have reported to me that Pulpetti doesn't show. It doesn't show up for me, either, but it seems that I get to make updates, though. Hang on in there!
Thursday, May 04, 2006
Mellakat, A-Talk, kokoomuksen stand up -koomikot
Katselin eilen sattumalta A-Talkia, jossa Prekariaatti.orgin Eetu Viren ja Anna-Reetta Korhola (toivottavasti muistin jälkimmäisen nimen oikein!) olivat ensiksi keskustelemassa palokunnan ja poliisin edustajien kanssa. Ei tästä osuudesta mitään, jälkimmäiset esiintyivät asiallisesti. Joskin samalla syntyi mielikuva, jossa nuoret aktivistit ovat yksinkertaisesti vain tietämättömiä siitä, miten asiat hoituvat - että esimerkiksi nuotiota ei saa sytyttää ilman maanomistajan lupaa. (Tästä voimme syyttää koululaitosta: elämysprojekteihin epätoivoisesti hirttäytyvät opettajat eivät ehdi kertoa olennaisia asioita yhteiskunnasta.)
Ohjelman toinen osuus sen sijaan sai minut miettimään, paljonko siinä näkyivät toimituksen omat poliittiset mielipiteet. Studioon marssitettiin kaksi kokoomuslaista, stand up -koomikko Lotta Backlund ja Business Opportunity Director Olli Rikala. Mielipiteistään varmat ja päällepäsmäröivät kokoomuslaiset jyräsivät nuoret ja epävarmat teoreetikot kymmenen-nolla - lopputulos oli aivan varmasti toimituksen tiedossa, kun keskustelijoita oli valittu. Toinen keskustelijoista on ammatiltaan stand up -koomikko, herranen sentään! Keskustele nyt sellaisen kanssa. (Joskin ollakseen esiintyvä koomikko Backlundin ulosanti oli yllättävän mälsää. Mutta eipä vitsien kertominen Spede-maassa kerrokaan mitään argumentoinnin tasosta.)
Rikalan ylimielisyys taas oli niin masentavaa, että on hiukan oudoksuttavaa puhua mistään keskustelusta. Hän vain lateli ja määräili. En ikinä haluaisi tämän ihmisen kanssa samaan työpaikkaan! Ajatuskin värisyttää. Ja hänellä oli Suomen lippu rinnassaan! Vähän rajaa!
Keskustelu kiertyi nopeasti perustulon ympärille. Olen itse täysin perustulon tai kansalaispalkan kannalla Virenin ja Korhosen tavoin, mutta Rikala ja Backlund olivat sitä mieltä, että se tarjoaa vain mahdollisuuden joillekuille laiskotella ja olla osallistumatta yhteiskunnan rakentamiseen.
Omasta mielestäni - ja pettymyksekseni Viren ja Korhonen eivät osanneet tätä sanoa niin että Rikalankin kaltainen yksioikoinen bisnesnero olisi sen tajunnut - kansalaispalkka nimenomaan ajaa ihmiset työn tekoon, koska samalla poistuvat tuet. Pelkällä perustulolla ei elä kuin Ville-Veikko Hirvelä, koska samalla poistuvat - usein monimutkaiset ja prosessin kannalta nöyryyttävät ja turhat -toimeentulotuet. Rikala esitti - omasta mielestään ilmeisesti vakuuttavasti - laskelman, jonka mukaan 600 euron perustulo kaikille maksaisi saman verran kuin Suomen valtion budjetti. Hänelle ei sanottu, että budjetista pitää samalla vähentää kaikki toimeentulotuet ja asumistuet sekä niiden maksamiseen ja valvontaan käytetyn hallinnon kulut. Sen olisi luullut tukkivan ei-stand up -koomikon suun vähäksi aikaa.
Mutta ei. Viren ja Korhonen eivät pystyneet tarjoamaan kelvollisia argumentteja kelvollisesti esitettynä. En voi sille mitään, että mietin, että varsinkin Virenin tulisi mennä puhekoulutukseen, jotta hän pääsisi narinastaan eroon. (Sama asia on vaivannut aktivistihaastatteluja aiemminkin. Päivärinnan ohjelmassa nähtiin taannoin joku kaveri, jolla oli kiusallinen maneeri nuoleskella huuliaan koko ajan. Olen aivan varma, että ohjelmassa erittäin aggressiivisesti käyttäytynyt Päivärinta oli tarkoituksellisesti valinnut haastateltavaksi tyypin, joka näyttää telkkarissa hölmöltä. Onneksi Rikalallakin oli omat kiusalliset, niinistöläiset naaman kiristys ja kurtistus -maneerinsa, jotka toivat säröjä hänen Komea ja Menestyvä -lookiinsa.)
Asia on syvempikin. Prekariaatin tavoitteista ei tule mitään, jos niistä ei osata puhua. Yhteiskunta suosii näkymistä ja gestiikkaa, kirjoitettu sana ei ole enää mitään. On erittäin ikävää, että lipevät kokoomuslaiset tulivat studiosta ulos voittajina. Keskustelu meni liian pitkälle teoreettiseen pohdiskeluun. Backlund ja Rikala eivät varmastikaan seuraa keskustelua työn uudesta etiikasta tai ideologiasta, mutta olisi heille vakuuttavamminkin voinut sanoa, että työ ei ole mikään yhteiskunnasta irrallinen osa-alue, josta vain saadaan rahaa, jotta voidaan ostaa kulutushyödykkeitä.
(Toisaalta olen alkanut pelätä, että 1950-1980-lukujen tilanne, jossa ihmisillä oli pysyvät työpaikat eikä niitä vaihdettu hetken mielijohteesta, oli poikkeama monisatavuotisen pätkätyöläisyyden aikakaudella. Muistan jo kouluajoilta 80-luvun lopulta, miten monet luokkatoverit puhuivat jo sellaista työkäsitystä vastaan. Piti olla enemmän valinnanvapautta. Persoonallisuusrakenne muuttuu koko ajan: jossain vaiheessa tulee sukupolvi, jonka edustajista ehkä kymmenen prosenttia saa pysyvän työpaikan. Lisäksi näyttää oikeastaan siltä, että sekä kokoomuslaiset työn pyhittäjät että jatkuvasti kaikkea ylimääräistä puuhastelevat prekaarit ovat samalla puolella: kummankin mielestä työ saa valua vapaa-ajan puolelle.)
Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että kaikkien ei tarvitse tehdä palkkatyötä. Katsokaapa vaikka ystäväni pHinnin mahtavaa nettisivua, pHinnWebiä. Satun tietämään, että ystäväni ei juuri himoitse minkäänlaista työpaikkaa ja hän sinnittelee toimeentulotukien ja muiden turvin ja tekee satunnaisia dj- ja musiikkikeikkoja. Olen aivan varma, että häneltä vapautuisi energiaa - ja nimenomaan sellaista energiaa, josta muut höytyisivät - enempään, jos hänen ei tarvitsisi juosta tuki-instanssien pakeilla koko ajan.
Ja jokainen, joka tuntee minut ja seuraa tätä blogia, tietää, että minullakin on oma osuuteni sellaisessa työssä, josta ei kukaan maksa palkkaa ja jota teen suureksi osaksi ilmaiseksi. Ja silti se hyödyttää yhteiskuntaa, koska se lisää tietoa ympäröivästä maailmasta. Tarkoitan tällä esimerkiksi Pulp-lehteä ja lukuisia kioskikirjallisuuden kartoittamisprojektejani. Isku-lehti taas tarjoaa harrastajakirjoittajille mahdollisuuden saada novellejaan ulos. Lisäksi siinä ilmestyy uusintajulkaisuina ja suomennoksina uutta ja vanhaa rikoskirjallisuutta. Ehkä Rikala ja Backlund eivät varmasti vain ymmärtäisi, mistä tässä on kyse, ja olisivat sitä mieltä, että minun pitäisi mennä mäkkärille töihin. Oppisin tiimityötä.
PS. Enkä myöskään tarkoita, että kaikesta pitäisi hyötyä. Hyödyttömyys pitäisi julistaa hyveeksi. Se voisi olla myös ekologisemman elämäntavan pääpointti. Yhteiskunnan rakentaminen rikalalaisittain lopulta tuhoaa maailman.
Ohjelman toinen osuus sen sijaan sai minut miettimään, paljonko siinä näkyivät toimituksen omat poliittiset mielipiteet. Studioon marssitettiin kaksi kokoomuslaista, stand up -koomikko Lotta Backlund ja Business Opportunity Director Olli Rikala. Mielipiteistään varmat ja päällepäsmäröivät kokoomuslaiset jyräsivät nuoret ja epävarmat teoreetikot kymmenen-nolla - lopputulos oli aivan varmasti toimituksen tiedossa, kun keskustelijoita oli valittu. Toinen keskustelijoista on ammatiltaan stand up -koomikko, herranen sentään! Keskustele nyt sellaisen kanssa. (Joskin ollakseen esiintyvä koomikko Backlundin ulosanti oli yllättävän mälsää. Mutta eipä vitsien kertominen Spede-maassa kerrokaan mitään argumentoinnin tasosta.)
Rikalan ylimielisyys taas oli niin masentavaa, että on hiukan oudoksuttavaa puhua mistään keskustelusta. Hän vain lateli ja määräili. En ikinä haluaisi tämän ihmisen kanssa samaan työpaikkaan! Ajatuskin värisyttää. Ja hänellä oli Suomen lippu rinnassaan! Vähän rajaa!
Keskustelu kiertyi nopeasti perustulon ympärille. Olen itse täysin perustulon tai kansalaispalkan kannalla Virenin ja Korhosen tavoin, mutta Rikala ja Backlund olivat sitä mieltä, että se tarjoaa vain mahdollisuuden joillekuille laiskotella ja olla osallistumatta yhteiskunnan rakentamiseen.
Omasta mielestäni - ja pettymyksekseni Viren ja Korhonen eivät osanneet tätä sanoa niin että Rikalankin kaltainen yksioikoinen bisnesnero olisi sen tajunnut - kansalaispalkka nimenomaan ajaa ihmiset työn tekoon, koska samalla poistuvat tuet. Pelkällä perustulolla ei elä kuin Ville-Veikko Hirvelä, koska samalla poistuvat - usein monimutkaiset ja prosessin kannalta nöyryyttävät ja turhat -toimeentulotuet. Rikala esitti - omasta mielestään ilmeisesti vakuuttavasti - laskelman, jonka mukaan 600 euron perustulo kaikille maksaisi saman verran kuin Suomen valtion budjetti. Hänelle ei sanottu, että budjetista pitää samalla vähentää kaikki toimeentulotuet ja asumistuet sekä niiden maksamiseen ja valvontaan käytetyn hallinnon kulut. Sen olisi luullut tukkivan ei-stand up -koomikon suun vähäksi aikaa.
Mutta ei. Viren ja Korhonen eivät pystyneet tarjoamaan kelvollisia argumentteja kelvollisesti esitettynä. En voi sille mitään, että mietin, että varsinkin Virenin tulisi mennä puhekoulutukseen, jotta hän pääsisi narinastaan eroon. (Sama asia on vaivannut aktivistihaastatteluja aiemminkin. Päivärinnan ohjelmassa nähtiin taannoin joku kaveri, jolla oli kiusallinen maneeri nuoleskella huuliaan koko ajan. Olen aivan varma, että ohjelmassa erittäin aggressiivisesti käyttäytynyt Päivärinta oli tarkoituksellisesti valinnut haastateltavaksi tyypin, joka näyttää telkkarissa hölmöltä. Onneksi Rikalallakin oli omat kiusalliset, niinistöläiset naaman kiristys ja kurtistus -maneerinsa, jotka toivat säröjä hänen Komea ja Menestyvä -lookiinsa.)
Asia on syvempikin. Prekariaatin tavoitteista ei tule mitään, jos niistä ei osata puhua. Yhteiskunta suosii näkymistä ja gestiikkaa, kirjoitettu sana ei ole enää mitään. On erittäin ikävää, että lipevät kokoomuslaiset tulivat studiosta ulos voittajina. Keskustelu meni liian pitkälle teoreettiseen pohdiskeluun. Backlund ja Rikala eivät varmastikaan seuraa keskustelua työn uudesta etiikasta tai ideologiasta, mutta olisi heille vakuuttavamminkin voinut sanoa, että työ ei ole mikään yhteiskunnasta irrallinen osa-alue, josta vain saadaan rahaa, jotta voidaan ostaa kulutushyödykkeitä.
(Toisaalta olen alkanut pelätä, että 1950-1980-lukujen tilanne, jossa ihmisillä oli pysyvät työpaikat eikä niitä vaihdettu hetken mielijohteesta, oli poikkeama monisatavuotisen pätkätyöläisyyden aikakaudella. Muistan jo kouluajoilta 80-luvun lopulta, miten monet luokkatoverit puhuivat jo sellaista työkäsitystä vastaan. Piti olla enemmän valinnanvapautta. Persoonallisuusrakenne muuttuu koko ajan: jossain vaiheessa tulee sukupolvi, jonka edustajista ehkä kymmenen prosenttia saa pysyvän työpaikan. Lisäksi näyttää oikeastaan siltä, että sekä kokoomuslaiset työn pyhittäjät että jatkuvasti kaikkea ylimääräistä puuhastelevat prekaarit ovat samalla puolella: kummankin mielestä työ saa valua vapaa-ajan puolelle.)
Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että kaikkien ei tarvitse tehdä palkkatyötä. Katsokaapa vaikka ystäväni pHinnin mahtavaa nettisivua, pHinnWebiä. Satun tietämään, että ystäväni ei juuri himoitse minkäänlaista työpaikkaa ja hän sinnittelee toimeentulotukien ja muiden turvin ja tekee satunnaisia dj- ja musiikkikeikkoja. Olen aivan varma, että häneltä vapautuisi energiaa - ja nimenomaan sellaista energiaa, josta muut höytyisivät - enempään, jos hänen ei tarvitsisi juosta tuki-instanssien pakeilla koko ajan.
Ja jokainen, joka tuntee minut ja seuraa tätä blogia, tietää, että minullakin on oma osuuteni sellaisessa työssä, josta ei kukaan maksa palkkaa ja jota teen suureksi osaksi ilmaiseksi. Ja silti se hyödyttää yhteiskuntaa, koska se lisää tietoa ympäröivästä maailmasta. Tarkoitan tällä esimerkiksi Pulp-lehteä ja lukuisia kioskikirjallisuuden kartoittamisprojektejani. Isku-lehti taas tarjoaa harrastajakirjoittajille mahdollisuuden saada novellejaan ulos. Lisäksi siinä ilmestyy uusintajulkaisuina ja suomennoksina uutta ja vanhaa rikoskirjallisuutta. Ehkä Rikala ja Backlund eivät varmasti vain ymmärtäisi, mistä tässä on kyse, ja olisivat sitä mieltä, että minun pitäisi mennä mäkkärille töihin. Oppisin tiimityötä.
PS. Enkä myöskään tarkoita, että kaikesta pitäisi hyötyä. Hyödyttömyys pitäisi julistaa hyveeksi. Se voisi olla myös ekologisemman elämäntavan pääpointti. Yhteiskunnan rakentaminen rikalalaisittain lopulta tuhoaa maailman.
Wednesday, May 03, 2006
High Voltage: Kovanen
My friend, crime and children's writer Tapani Bagge is soon releasing his debut graphic novel. It's called Kovanen and it's part of the Finnish Korkeajännitys/High Voltage series that's been hugely popular in here. (The series stems originally from the British Commando series.) The novel takes place in the prohibition era and features a booze smuggler as its hero. The novel is illustrated by Jari Rasi; here's the invitation card I just received for the release party. (I'm sorry to say that I can't make it.)
I like the style in the picture. I'll bet this will be a delight.
Median valta
En ollut paikalla näkemässä makasiinien mielenosoitusta, joten en ihan varmasti tiedä, mitä siellä tapahtui, mutta kysyn vain: miksi Hesari (ja muut lehdet, varsinkin Ilta-Sanomat Kauhun yö -lööpissään) herkuttelee aiheella julkaisemalla valokuvia, jotka muistuttavat Ilmestyskirja. Nyt -elokuvan sekopäisten viidakkosissien kemuja?
Tuesday, May 02, 2006
Finnish horror paperback
As I was scanning this for the coming issue of Pulp, I thought to load it here as well. It's a horror novel by Kari Nenonen who's been one of the most prolific Finnish paperback writers. This series, called Hämärän rajoilla (almost like the Finnish title of the TV classic Twilight Zone, which was Hämärän rajamailla), was published anonymously in the early eighties. Luciferin lapset/The Children on Lucifer (1983) is the best in the five-part series. Could be reprinted, perhaps, with some re-editing. The cover illo used here is by Spanish Prieto Muriana.
An ad for the Cocktail magazine
Here's an ad for the Cocktail magazine and the paperback series. It's from the mag from 1973.
It says:
Cocktail - the magazine for happy people!
Cocktail-books are always relaxing and cheering reading full of sex.
Finnish entry in the Cocktail paperback series
The Cocktail series of sleaze and sex paperbacks is one of the cult items in the Finnish porn industry. It's not very much collected, but each and every one of the over 50 books in the series is real American stuff.
With one exception. Quite recently I had a talk with a veteran of the field (I mentioned him here) and he confessed having written one of the books in the series. I didn't believe him first, but all the facts fit the description. I won't give away his name, as he asked me not to, but here's the cover of the book. The Finnish title means "Group Sex".
As you can see, it was published as by Robert Evelyn who was (and maybe wasn't: there's nothing about the man himself anywhere) a real American author. The original title of the book is given as Wet Lips, but I can't find anything about a book with that title. I can find other sex paperbacks by Evelyn, though; they have such titles as Teen-Age Tramps and The Way She Moves. The books were published by Midwood, which was one of the bigger sex publishers in the field in the sixties.
The book is hilarious. What would you except? The man said he wrote it over the weekend to get the bills paid. The book was bought on time and he got enough money. It's about a private eye who investigates a mysterious school for sex. Their special course is - you guessed it - group sex. The private eye is given a blow job the minute he walks into the school building.
It sure sounds like it's fun to be a private eye!
Monday, May 01, 2006
Defiance
Me watching a Jerry Bruckheimer flick and still enjoying it? Nah, it can't be possible!
But it is. Feeling slightly odd and dizzy, I decided to rest all morning and watched an old VHS tape of John Flynn's Defiance (1980), an early Bruckheimer production. In this, the producer hadn't yet "gone Bruckheimer" and it's quite non-melodramatic for him. There is action (even one car explosion), but violence is more hinted at than shown. And none of it is funny - it's more clumsy than fast and furious, like I suppose violence would be in real life. The story about a reluctant hero ending up cleaning the streets is a bit clichéd, but the film is altogether realistic and grim and Flynn directs crisply. It's interesting also in racial matters. The hero is mixed up with a Jewish girl, and the gangs, both baddies and goodies, are all interracial. The fact that the real hero is a Caucasian and the real baddie is a Latin doesn't really ruin this.
I also liked Flynn's later Best Seller (1987), with Brian Dennehy and James Woods. Wonder what happened to the guy. It seems he's done mainly straight-to-video flicks after specializing in well-made and interesting action films.
PS. Looking up Bruckheimer's filmography, I notice that he also produced Farewell, My Lovely (1975) with Robert Mitchum as Philip Marlowe. He can't be all bad, you know?
Edit: I forgot to note that the Finnish VHS copy of the film was called New Yorkin kostaja. Even in the opening credits it's called New York Revenge, not Defiance. Imdb doesn't recognize the alternate title. Maybe it was a later video release with a spiced-up name - perhaps the film was no hit in the original theater release. It wouldn't be any wonder, you know, with so little action.
Subscribe to:
Posts (Atom)